Az átalányadózás ideális választás lehet azoknak az egyéni vállalkozóknak, akik egyszerűbb adminisztrációt és előre tervezhető költségeket szeretnének. Ezzel az útmutatóval lépésről lépésre végigvezetlek a vállalkozásod beindításán.
Kövesd az alábbi útmutatót, hogy 5 egyszerű lépéssel elindíthasd az átalányadós egyéni vállalkozásod!
Ha segítségre lenne szükséged a vállalkozás indításához és könyveléséhez. nézd meg az ajánlatomat!
Elsőként egy ügyfélkapus hozzáférésre lesz szükséged, amit a kormányablakban kérhetsz. Ne felejtsd el magaddal vinni a személyes okmányaidat, és szükséged lesz egy email címre, amivel létrehozzák az ügyfélkapus fiókodat, amin keresztül majd elindíthatod az egyéni vállalkozásodat.
A fizikai vállalkozói igazolvány ma már nem szükséges. A vállalkozás indításához az alábbi lépésekre van szükség:
Személyes ügyintézés: Az átalányadós egyéni vállalkozás elindítását személyesen is kezdeményezheted a NAV-nál, de érdemes előzetesen konzultálni egy könyvelővel.
Online: Ügyfélkapus regisztrációval sokkal egyszerűbb és kényelmesebb online indítani a vállalkozásod. Az alábbi linken keresztül: https://www.nyilvantarto.hu/ugyseged/LoginPage.xhtml az ügyfélkapus azonosítóddal lépj be a Webes Ügysegéd szolgáltatásba, ahol könnyedén elindíthatod az egyéni vállalkozásod. Első alkalommal meg kell adnod a személyes adataidat, amelyeket a rendszer eltárol, így azokat a további belépések során nem kell megadnod. Miután beléptél, ki kell töltened a szükséges űrlapot, amely számos adózási kérdést is tartalmaz.
Továbbá meg kell adnod egy székhelycímet, illetve fel kell tüntetned azokat a tevékenységeket, amelyeket végezni kívánsz. Fontos, hogy csak olyan tevékenységet válassz, amit valóban végezni fogsz. Ezeket később is egyszerűen módosíthatod.
Az egyéni vállalkozás bejegyzése azonnal megtörténik, így attól a naptól már hivatalosan is egyéni vállalkozónak számítasz.
Miután benyújtottad az „Egyéni vállalkozói tevékenység megkezdésének bejelentése” nevű űrlapot, egy visszaigazolást kapsz arról, hogy nyilvántartásba vettek, és átalányadós vállalkozó lettél. Ezt az igazolást őrizd meg, mivel ez helyettesíti a vállalkozói igazolványt.
Bár, úgy tűnhet már végeztél is, még van pár fontos dolog, amire figyelned kell.
Nem szükséges külön bejelentkezni az önkormányzathoz, de iparűzési adó bevallást kell készítened, és regisztrálnod kell a kamaránál is.
Ha ezeket elmulasztod, abból bírság is lehet és lehet, hogy csak hónapok múlva derül ki, hogy hibáztál. Ha segítséget kérnél egy szakembertől fordulj hozzám bizalommal.
Számlázó program: Számlázáshoz választhatsz akár ingyenes programokat is, mint például a billcity.hu. A számlatömböt nem ajánlom, mivel az online számlázási kötelezettség miatt minden számlát továbbítani kell a NAV felé. Egy online számlázó program esetén ez a számlázó program beállítását követően automatikusan megtörténik.
Bélyegző: Nem kötelező, de ha sok kézi számlát vagy nyugtát állítasz ki, hasznos lehet. (Online számlázásnál nincs szükséged rá)
Bevételi nyilvántartás: Ez kötelező, és ebben kell vezetned a bevételeidet. Ennek alapján kerül majd bevallásra az adóalapod. Ha rám bízod a könyvelésedet, természetesen ezt én vezetem Neked.
Külön vállalkozói bankszámla: Alanyi mentesség (ÁFA mentesség) esetén nem kötelező, tehát használhatod a kedvenc magánszámlád vagy akár Wise, Revolut számlát is. Viszont ha ÁFA köteles leszel (ennek határa 2024-ben a 12 MFt bevétel), akkor köteles vagy vállalkozói számlát nyitni.
FONTOS: mindig állíts ki számlát, és gondoskodj róla, hogy a bevallások és az adófizetések időben teljesüljenek, különben elveszítheted az átalányadós státuszodat, ráadásul hatalmas NAV bírságot kockáztatsz. Az átalányadóval nagyon pontosan tudod tervezni az adódat, könnyen be tudod kalkulálni a saját áraidba, így nem érhet meglepetés.